‘Zorgvraag van de maand’ mei 2023

Met welke dilemma’s en (juridische) vraagstukken krijg je als zorgaanbieder te maken? In de rubriek ‘Vraag van de maand’ delen we iedere maand een specifieke vraag uit onze praktijk. Duik met ons mee in de actualiteit!

Komt er een geneeskundige behandelingsovereenkomst tot stand als een patiënt online gebruik maakt van een gezondheidsapp of (AI-)tool? Denk aan een tool die de gezondheidstoestand van de patiënt beoordeelt of die een patiënt advies geeft hoe om te gaan met bepaalde medische klachten.

Een geneeskundige behandelingsovereenkomst komt alleen tot stand bij het gebruik van een gezondheidsapp of digitale (AI-)tool, wanneer er daadwerkelijk contact is tussen een hulpverlener (arts) en een patiënt. De hulpverlener dient hier een echt persoon te zijn. Wanneer de digitale tool alleen een direct advies geeft zonder tussenkomst van een hulpverlener, ontstaat er geen geneeskundige behandelingsovereenkomst.

Een voorbeeld hiervan is het gebruik van een symptomenchecker die de klachten van de patiënt beoordeelt zonder dat erna contact opgenomen wordt met een arts. Een ander voorbeeld is het volgen van een online afslankprogramma zonder begeleiding van een diëtist. Een laatste voorbeeld is het gebruik van een digitaal triagetool voor het wel of niet bellen naar de huisartsenpost of een ander spoednummer. Hierbij ontstaat ook geen geneeskundige behandelingsovereenkomst wanneer de tool slechts aan de hand van de door de patiënt ingevulde informatie een antwoord formuleert. In al deze voorbeelden is er geen contact tussen de potentiële patiënt en een hulpverlener, waardoor er dus geen geneeskundige behandelingsovereenkomst tot stand komt.

Comments are closed.